Wątki bez odpowiedzi | Aktywne wątki Teraz jest N, 16 grudnia 2018, 02:09



Odpowiedz w wątku  [ Posty: 10 ] 
 Wymiana Sprzęgła 
Autor Wiadomość
Klubowicz
Avatar użytkownika

Dołączył(a): Śr, 1 lipca 2009, 11:30
Posty: 239
Post Wymiana Sprzęgła
Z racji że mój motek ma już swoje lata, pomyślałem że czas najwyższy na zmianę sprzęgła. Zresztą chyba przebieg 50 tys. na jednym koszu sprzęgłowym to i tak niezły wynik. Przy czym mimo poważnego zużycia tego podzespołu wciąż dało się tym jeździć – więc rację miał Krupin zapewniając mnie kiedyś że „tak naprawdę to można baaaardzo długo” :)
Żeby rozebrać sprzęgło trzeba oczywiście zdjąć osłonę (inbus 5) wtedy już bez problemu – choćby na oko można ocenić luz między koszem a tarczami (1)Obrazek. Zużyciu sprzęgła będzie towarzyszyć kilka objawów: najbardziej charakterystycznym jest wzmożony stukot wypustek tarcz uderzających o krawędzie kosza (na biegu jałowym). Oczywiście im większy luz tym stukot głośniejszy. Service manual mówi nam że max. limit to 0,6 mm. U mnie ów luz sięgał 4,0 mm, rekordziści dochodzą pewnie jeszcze dalej – przy czym wciąż da się na tym jeździć :)
Tu dygresja: „Nie przyjacielu, to nie desmo tak napierdala” zapewniał kiedyś nasz klubowy kolega jakiegoś swojego nierozgarniętego rozmówcę. Otóż mało kto zdaje sobie z tego sprawę że obroty silnika czterosuwowego w ciągu swojego pełnego cyklu (czyli dwa pełne obroty wału ), nie są równe. Po zapłonie mieszanki w trakcie suwu pracy, wał (a więc i kosz) oczywiście przyspieszy, by z kolei w suwie sprężania nieco zwolnić (kosz rzecz jasna także). Dlatego też wypustki bezwładnych tarcz nieobciążonego sprzęgła są ustawicznie uderzane (raz w przód, raz w tył). Chcąc tego uniknąć konstruktor samego silnika musiałby zastosować absurdalnie duże lub ciężkie koło zamachowe (tylko po co). Ew. stopniowemu zmniejszaniu tego efektu sprzyjałoby zwiększanie liczby cylindrów (tylko po co).
Następnym krokiem będzie zdjęcie docisku poprzez odkręcenie śrubek (2)Obrazek na czapkach sprężyn. Powinno się to robić stopniowo (po kilka obrotów klucza) na każdej ze śrub, najlepiej np. na krzyż. Po zdjęciu sprężyn sam docisk powinien dać się wysunąć ręką (3), ew. można go delikatnie podważyć. Przy czym należy pamiętać że docisk osadzony jest poprzez to małe łożysko (4)Obrazek na popychaczu biegnącym przez całą szerokość bloku silnika. Więc nie wolno nim szarpać na boki, a po wyjęciu trzeba sprawdzić czy ów popychacz nie jest skrzywiony. Do wyjęcia tarcz i przekładek dobrze pomóc sobie dwoma haczykami (5)Obrazek lub użyć zagiętych spinaczy biurowych. Tu uwaga: jeśli rozbieramy sprzęgło w celu np. weryfikacji jego stanu i zamierzamy włożyć używane tarcze/przekładki z powrotem, dobrze jest odkładać je na stos w tej samej kolejności i tymi samymi stronami jak były pierwotnie włożone do kosza. Rzecz w tym że przez okres eksploatacji „dotarły” się one wzajemnie, i ich przemieszanie może zaowocować późniejszym poślizgiem sprzęgła (zrobiłem tak kiedyś, efekt to uślizg - nieprzyjemny skowyt i wibracje przy ruszaniu). Właśnie - drugi objaw zużytego sprzęgła to jego poślizg, odczuwany najczęściej przy przyspieszaniu na wysokich przełożeniach. Przyczyna to przede wszystkim zużyte tarcze (zniszczone okładziny cierne, lub wręcz ich brak), w mniejszym stopniu „wyślizgane” przekładki, a także wypracowane (wygniecione) sprężyny.
Do zmierzenia potrzebna jest suwmiarka lub mikrometr. W chwili obecnej popularne są suwmiarki z wyświetlaczem i korzystanie z nich jest dość łatwe. Ale ja jako wychowanek „starej szkoły” wolę te analogowe. Poza tym taką po-tatową suwmiarkę wielu z Was być może znajdzie gdzieś w szpargałach i zechce jej użyć. W związku z czym udzielę teraz krótkiego instruktażu: mierzony element trzeba lekko zacisnąć szczękami – najlepiej w miejscu gdzie one zwężają się(6). I dokręcić niewielkie pokrętło (lub zwolnić przycisk, zależnie od modelu) na grzbiecie przyrządu (7). Na głównej skali wyczytamy tylko wartość w milimetrach „z grubsza”(8) u mnie to niecałe 3 milimetry, natomiast na tzw. noniuszu trzeba znaleźć miejsce gdzie kreseczka dolna „zejdzie się” z tą na skali górnej w jedną (9)Obrazek i to będzie wartość pomiaru już w dziesiątych mm - u mnie 0,75 mm. Tak więc tarcza ma 2,75 mm. Grubość tarcz nie powinna być mniejsza niż 2,8 mm, zaś sprężyny nie powinny być krótsze niż 36,5 mm. Jak widać ze zdjęć sprężyny są jeszcze OK (10)Obrazek, a tarcze już nie bardzo (ale wciąż dało się jeździć :)
Przekładki zużywają się w niewielkim stopniu, ale dobrze sprawdzić czy nie są zwichrowane (na skutek przegrzania) co może powodować niepełne wysprzęglenie. Na równej powierzchni (np. szyba na stole w salonie u Prezesa) pod leżącą przekładkę nie powinien wejść listek szczelinomierza grubszy niż 0,2 mm, a przynajmniej tak mówi service manual.
Następnym krokiem będzie wykręcenie tzw. zabieraka (11) ang. drum, to jest część która przenosi napęd ze sprzęgła na skrzynię biegów. I tu pierwszy problem – trzeba bowiem jakoś go zablokować. Ja użyłem dorobionego rok wcześniej klucza (12) – t.j. skręcone śrubami stare tarcze + przekładki (dzięki Jacku) z dospawaną rurką wspartą o podnóżek pasażera. Można też spróbować (mając pomocnika) na wysokim biegu nacisnąć tylny hamulec. Drugi problem to stosunkowo wąski kołnierz (sześciokąt) nakrętki centralnej. Rzecz w tym że sam zabierak zrobiony jest z dość kruchego aluminium. Do odkręcenia trzeba użyć sporej siły, i jeśli klucz nasadowy mówiąc obiegowo „omsknie” się z nakrętki i uderzy w któryś z tzw. „palców” zabieraka (13)Obrazek może go ukruszyć lub odłamać. Przestrzegł mnie przed tym Konradek, więc żeby tego uniknąć zawczasu przygotowałem nasadkę szlifując jej łagodne wejście od czoła „na ostro” (14)Obrazek.
Po odkręceniu nakrętki zabierak zdejmiemy bez problemu z wałka wejściowego skrzyni (15)Obrazek, proszę zwrócić na położenie podkładki po nakrętką (16). Pozostanie jeszcze tylko wykręcenie ośmiu śrub trzymających kosz (17)Obrazek który też trzeba jakoś zablokować.
Stary vs. nowy (18)Obrazek. Kolejnym symptomem zużytego sprzęgła są powybijane krawędzie kosza (fale Dunaju), objawem będzie niemożność pełnego wysprzęglenia mimo sprawnego układu hydraulicznego i klamki wciśniętej do oporu, pisałem o tym już kiedyś. Na moim starym koszu niestety bardzo tego nie widać bo jakiś czas temu wyrównałem krawędzie iglakiem. Montaż w odwrotnej kolejności, użyłem nowych śrub 8x1,25 H10,9 (średnica, skok gwintu, twardość). Potrzebny jest średni klej do gwintów (producent kosza dodaje gratis niewielką tubkę) moment dokręcania to 35 Nm (19)Obrazek. Tu widoczna charakterystyczna cecha: krawędzie duraluminiowego kosza wzmocnione są wkładkami z nierdzewnej stali co powinno przedłużyć jego żywotność (20)Obrazek. Pochodzi on z firmy Barnett, a nabyłem go przez ebay w kraju gdzie jest najwięcej części do włoskiego motocykla, czyli w USA :) Koszt to niecałe 600 zł z przesyłką. Zabierak trzeba dokręcić siłą 186Nm (21)Obrazek – service manual wspomina coś o smarze molibdenowym, z braku takiego użyłem odrobiny kleju – dosłownie na dwie nitki gwintu. I ten sam „klucz blokujący”, tyle że ramię wsparte o glebę . Dygresja: Proszę pamiętać że tanie klucze dynamometryczne (np.28-200nm) sprzedawane na allegro nie są zbyt precyzyjne - zwłaszcza w skrajnych zakresach (wprawdzie sprzęgło to nie głowica silnika czy mostek wałka rozrządu, niemniej trzeba to mieć na uwadze). Tarcze cierne przebyły krótsza drogę, dokładnie to „Z ziemi włoskiej...” Pochodzą z firmy Newfren aluminiowe - F.1545 (22)Obrazek, źródło to ebay ita, koszt ok. 250 zł. z przesyłką. Tu uwaga: jeśli kosz w danym motocyklu jest jeszcze stalowy a zamierzamy wymienić tylko tarcze to potrzebne będą takie o symbolu F.1569. Przekładki zostawiłem stare bo były w dobrym stanie, poddałem je tylko zmatowieniu szlifierką oscylacyjną. Proszę zwrócić uwagę na istotny szczegół: na krawędzi każdej przekładki jest niewielkie zagłębienie (przyznam że nie wiem po co). W fabrycznie złożonym sprzęgle przekładki są tak powkładane że nacięcia kolejnych przesunięte są o pewien kąt - jak sądzę chodzi o wyważenie całego pakietu.
Kolejność wkładania tarcz i przekładek od dna kosza:
2.0mm przekładka
2.0mm przekładka
3.0mm tarcza cierna
1.5mm przekładka wypukła (strona z z kropką na zewnątrz)
3.0mm tarcza cierna
2.0mm przekładka
3.0mm tarcza cierna
2.0mm przekładka
3.0mm tarcza cierna
2.0mm przekładka
3.0mm tarcza cierna
2.0mm przekładka
3.0mm tarcza cierna
2.0mm przekładka
3.0mm tarcza cierna
2.0mm przekładka
Docisk
Przed włożeniem tarcz i przekładek można jeszcze zmierzyć całkowitą grubość pakietu (bez docisku), powinna wynosić nie mniej niż 38,5 mm. Jeśli okaże się że jest mniej lub sprężyny są wypracowane można po prostu dołożyć jeszcze jedną przekładkę na koniec zestawu co nieco zwiększy „napięcie wstępne” sprężyn - dzięki czemu będzie się dało dalej jeździć :) Przy wkładaniu docisku trzeba zwrócić uwagę (znowu) na to że na zewnętrznej stronie docisku powinien być znaczek (u mnie kropka) – oczywiście nacięcie na palcu zabieraka i kropka powinny się pokrywać (23)Obrazek – inaczej zazębienie na spodzie docisku nie wejdzie w wielowypust zabieraka. Tu trzeba użyć nieco siły by przełamać opór siłownika sprzęgła.
Pozostaje wkręcić śrubki przez czapki sprężyn docisku, tak samo jak przy demontażu należy to robić stopniowo najlepiej na krzyż. Klej do gwintów nie jest potrzebny, moment dokręcenia to 9-10 Nm – czyli wystarczy tu kluczyk inbusowy typu L i ręka „z czuciem”. Jak widać na zdjęciu luz między koszem a tarczami jest minimalny (24)Obrazek. Czerwony kolor docisku pasuje rzecz jasna do nadwozia, natomiast „złoty” kosz doskonale współgra z kolorem podkładek pod sprężynami. Sami przyznacie że całość - już po założeniu ażurowej pokrywy z pojemnością silnika w kolorach włoskiej flagi, prezentuje się znakomicie (25)Obrazek. Pzdr Pablo


Ostatnio edytowano Pn, 6 października 2014, 12:03 przez Pablo, łącznie edytowano 2 razy



N, 21 września 2014, 19:11
Zobacz profil
Klubowicz

Dołączył(a): Pt, 20 stycznia 2012, 10:21
Posty: 292
Lokalizacja: Nowy Sacz
Post Re: Wymiana Sprzęgła
Pablo... Jesteś wielki!


Pn, 22 września 2014, 07:29
Zobacz profil
Klubowicz
Avatar użytkownika

Dołączył(a): Śr, 1 lipca 2009, 17:56
Posty: 2416
Lokalizacja: Kraków/Klaj
Post Re: Wymiana Sprzęgła
Pablo, potwierdziłeś,że jesteś diamentem w naszym klubie :D Super!!!

_________________
Sono un DUCATISTA vero
e ne sono fiero.


Pn, 22 września 2014, 07:44
Zobacz profil
Klubowicz
Avatar użytkownika

Dołączył(a): Pn, 26 lipca 2010, 15:27
Posty: 191
Lokalizacja: Kraków
Post Re: Wymiana Sprzęgła
Dodam swoje 3 grosze ponieważ nie ma tego w super manualu powyżej.

istnieją w zależności od typu duc'a oprócz tarcz stalowych/aluminiowych 3mm także tarcze 2.5mm
w takim przypadku nalezy zastosować ich 8, minimalna grubość dla nich to 2.3mm

wysokość zestawu (standardowo) powina być między 38.0 a 38.5 mm
jego wysokosć można regulować wymieniając 2mm przekładki na 1.5 lub 2.5, kiedyś znalazłem nawet 1mm (do dostania ogólnie w necie)
dzięki temu można sobie poderegulować również "czucie" sprzęgła oraz moment w którym załapie (sklei/zasprzęgli)

Jeżeli ktoś nie umie czytac suwmiarki (mnie tego uczyli w podstawówce na pracy technice) to mozna sobie zakupić z elektronicznym wyświetlaczem :)

wszystko co powyższe dotyczy także sprzęgieł antyhoppingowych, stosuje się te same przekładki, ale w zależności od typu zestrojenia daje się zazwyczaj więcej przekładek sprężynujących, i co najważniejsze! pierwszą tarczą zakładaną w koszu nie jest przekładka tylko tarcza cierna!. Dodatkowo w antyhoppingu trzeba dokonywać dokładniejszych pomiarów i składać z mniejsza tolerancją.


pozdraw
w

_________________
__________________
"Never take life seriously. Nobody gets out alive anyway."


Pn, 22 września 2014, 10:08
Zobacz profil
Klubowicz
Avatar użytkownika

Dołączył(a): Śr, 1 lipca 2009, 14:01
Posty: 441
Post Re: Wymiana Sprzęgła
Pablo
Pogadamy w sobotę na zlocie. Ale jedno jest pewne, jesteś mi potrzebny:)
Ale w międzyczasie może ktoś, coś...:)
Antyhopping. Na jedynce przy ruszaniu potrafi mocno szarpnąć do przodu, a towarzyszy temu niemiły zgrzyt. Na pozostałych biegach problemów brak.

_________________
Pozdrawiam. Brandoo


Pn, 22 września 2014, 15:12
Zobacz profil
Avatar użytkownika

Dołączył(a): N, 30 października 2011, 11:14
Posty: 276
Post Re: Wymiana Sprzęgła
Bardzo ładny tekst, że też Pawełek Ci się chciało hihihiihi...
Brando sprawdź czy nie masz "pofalowanych" tarcz...
Co do sprężynek, czasem da się je uratować, w stary harcerski sposób jeszcze z czasów, gdy nie było części do Ducati w PL, kucie na zimno, jednak to tak pracochłonne zajęcie ( mi zajmowało to cały roboczodzień), że lepiej kupić nowe, nie dość, że dostępne to jeszcze niedrogie...
W niektórych motocyklach zastosowano 2 przekładki typu convex, tą dodatkową wkłada się jako 10 licząc od strony silnika, wklęsłością w stronę silnika...
Pawełek, osłonka bardzo ładna, ale do niej potrzebujesz innego typu docisku, tzn. takiego w którym sprężynki są osłonięte, materiał docisku bardzo wystaje ponad sprężynki, bo w razie "w" , bęben będzie do wymiany..., ale wiem, że siła spokoju nie pozwoli Ci szarżować i Tobie takie udziwnienia raczej nie są potrzebne hahahhaaha....
Pozdr. J-999


Pn, 22 września 2014, 17:42
Zobacz profil
Klubowicz
Avatar użytkownika

Dołączył(a): Śr, 1 lipca 2009, 11:30
Posty: 239
Post Re: Wymiana Sprzęgła
Dziękuję koledzy że doceniacie moje zaangażowanie. Suzumushi – nie wspomniałem o zestawach sprzęgłowych z ośmioma cieńszymi tarczami, bo o ile się nie mylę to fabrycznie trafiały one do chyba tylko do modeli „wypasionych”: SP, SPS, R, które jak na razie są u nas dość rzadkie. Jak sądzę chodziło zapewne o zwiększenie sumarycznej powierzchni tarcia przy zachowaniu tej samej masy sprzęgła. (Oczywiście pamiętamy Prezio że Ty masz „dziewiątki” z literką R :) Janku – szanuje Twoje weterańskie doświadczenia, ale teraz czasy są trochę inne. Na jebaju jest „do wyboru, do koloru” moddingowych docisków, sprężynek, etc. No masz trochę racji ale mnie jako „niedzielnemu turyście” raczej to nie grozi. Ważna uwaga dotycząca samej pokrywy, (dla fanów ”węgla”). Otóż chroni ona but, ale w przypadku niefortunnego przewrócenia motocykla nie liczyłbym na jakieś ochronienie samego sprzęgła.
Brandoo, odnośnie (powierzchni tarcia) nasunęło mi się pewne spostrzeżenie – otóż gdy pierwszy raz wyjąłem te tarcze ze swojego motka (nie pamiętam przebiegu, ale coś ok. 30 tys.) Zwróciłem uwagę że wśród siedmiu tarcz nie ma jednej która miałaby komplet wkładek ciernych, brakowało zazwyczaj 1, 2 szt. Ale była też taka na której z 12 brakowało 5 z jednej, i 7 (sic!) z drugiej strony. Przy czym nie były one zużyte/starte tylko poodpadały w ch... Poratował mnie wtedy Krupin swoim używanym zestawem - z dwóch skompletowałem jeden na którym dociągnąłbym pewnie do dziś.
Rzecz jasna w Twoim 749 wcale nie musi tak być, ale bez rozbiórki i choćby wizualnej oceny ciężko cokolwiek stwierdzić. Zawsze podkreślam że tutaj ducatiście w sukurs przychodzi sam producent, bowiem dostęp do sprzęgła „suchotnika” jest znakomity (w przeciwieństwie do BMW). Można to rozebrać dosłownie na postoju przy drodze, oczywiście jak nieco ostygnie. Kluczyki inbusowe 4 i 5 chyba masz, a jak nie to pisz – podaruje Ci jakieś swoje :) Jeśli okaże się że tarcze są OK, to ja pierwsze co, dołożyłbym jedną przekładkę na koniec zestawu (pod docisk), - jak nie masz to też Ci podaruje :)


Wt, 23 września 2014, 16:45
Zobacz profil

Dołączył(a): Pn, 22 czerwca 2015, 17:41
Posty: 7
Post Re: Wymiana Sprzęgła
W najbliższym czasie czeka mnie wymiana sprzęgła i te informacje + przedstawione zdjęcia są idealne.


Pn, 5 października 2015, 11:46
Zobacz profil

Dołączył(a): Pt, 8 grudnia 2017, 19:36
Posty: 4
Post Re: Wymiana Sprzęgła
mam pytanko bo jestem nowym posiadaczem Ducati Streetfighter i czeka mnie wymiana sprzęgłą, widze że używałeś cześći Newfren, powiedz mi jak jakość tych częśći ? bo rozważam kupić tej firmy tarcze sprzegła oraz kosz?


N, 10 grudnia 2017, 18:17
Zobacz profil
Klubowicz
Avatar użytkownika

Dołączył(a): Śr, 1 lipca 2009, 11:30
Posty: 239
Post Re: Wymiana Sprzęgła
Za krótko żeby wyciągać wnioski, ale jak na razie super.


N, 18 lutego 2018, 15:40
Zobacz profil
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Odpowiedz w wątku   [ Posty: 10 ] 

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 1 gość


Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
Skocz do:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by STSoftware for PTF.
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL